4. nädala YL

Informaatika õppelehekülg

4.5 Neljanda nädala kontrollülesanded

Neljandal nädalal tuleb esitada kahe kohustusliku ülesande lahendused.

Kontrollülesanne 4.1. Suured tähed

Avaldustel/vormidel/lepingutel on inimese nimi (ees- ja perenimi) kirjutatud nii, et esitähed on suured ja teised tähed on väiksed. Aga inimesed kirjutavad eesnime ja perenime erinevalt: ainult väikeste tähtedega, ainult suurte tähtedega või kasutades nii suuri kui ka väikseid tähti segamini.

Koostada programm, mis

  • küsib kasutajalt eesnime ja perekonnanime (ühe sisestusena, nii ees- kui perekonnanimi võib koosneda mitmest nimest);
  • väljastab nimed nii, et esitähed on suured, teised tähed väiksed.

Näited programmi tööst:

Sõnes kõigi sõnade esitähtede suureks ja ülejäänute väikseks tegemiseks on olemas spetsiaalne funktsioon. Tegemist on ühega nendest funktsioonidest, mis ühendatakse sõne külge punktiga.

Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.

Järgmisest neljast ülesandest (4.2a, 4.2b, 4.2c ja 4.2d) tuleb lahendada vähemalt üks.

Kontrollülesanne 4.2a. Eesti haldusüksuse lipp

Koostada programm, mis kuvab valge taustaga graafikaakna pealkirjaga “Lipp” ja joonistab (tkinteriga) sinna vabalt valitud (vähemalt 3 värviga või mingi keerulisema kujundiga) Eesti haldusüksuse lipu. Hiljuti toimus Eestis haldusreform ja paljud vallad ja linnad ühinesid, piirid muutusid. Võite lipu valida nii endiste kui praeguste haldusüksuste hulgast.

Lipu puhul peab siis olema vähemalt kolm värvi või isejoonistatud mingi keerulisem kujund. Eks igaüks valib ise. Narva-Jõesuu lipp on päris tore väljakutse või Tartu või Palamuse. Soovitav oleks valida lipp, kus on midagi korduvat, tsüklilist, et saaks kasutada tsükleid.

Soovi korral võib julgesti jagada pilti oma programmi tulemusest kaaskursuslastega foorumis Lippude, liiklusmärkide, majade ja malelaudade teosedNB! Juhend ekraanipildi saamiseks.

Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.

Kontrollülesanne 4.2b. Liiklusmärk

Koostada programm, mis kuvab valge taustaga graafikaakna pealkirjaga “Liiklusmärk” ja joonistab (tkinteriga) sinna vabalt valitud liiklusmärgi (liiklusseaduses määratud liiklusmärke saab vaadata lisadest).

Mõned innustavad variandid on 112, 175, 178, 438, 712, aga ka siin võiks pigem valida midagi sellist, kus tsüklid oleksid asjakohased.

Soovi korral võib julgesti jagada pilti oma programmi tulemusest kaaskursuslastega foorumis Lippude, liiklusmärkide, majade ja malelaudade teosedNB! Juhend ekraanipildi saamiseks.

Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.

Kontrollülesanne 4.2c. Maja

Koostada programm, mis kuvab valge taustaga graafikaakna pealkirjaga “Maja” ja joonistab (tkinteriga) sinna maja. Kasutatud peab olema vähemalt 3 elementi (uks, aknad, katus, korsten jne) ning lisaks taustale kasutatakse vähemalt 2 värvi.

Soovi korral võib julgesti jagada pilti oma programmi tulemusest kaaskursuslastega foorumis Lippude, liiklusmärkide, majade ja malelaudade teosedNB! Juhend ekraanipildi saamiseks.

Kontrollülesanne 4.2d. Malelaud

Koostada programm, mis kuvab valge taustaga graafikaakna pealkirjaga “Malelaud” ja joonistab (tkinteriga) sinna malelaua. Tore oleks, kui malelaual oleks ka mõni malenupp. Või kabenupp.

Malelaual on teatud struktuur ja seda saab arvestada programmeerimisel. Mõned võimalikud mõttekäigud on toodud vihjena.

Soovi korral võib julgesti jagada pilti oma programmi tulemusest kaaskursuslastega foorumis Lippude, liiklusmärkide, majade ja malelaudade teosedNB! Juhend ekraanipildi saamiseks.